Tilbage
Bring Dig Selv i Stilling Til At
Blive Led Af Gud 2
af Creflo Dollar

Kategori:
åndelig vækst
Nøgleord: ledet, formål, bly, følge, klarhed, forståelse, plan, retning

Kortfattet Sammendrag.
Vi har alle en grund til at leve. Gud har et formål med hver enkelt af os og vores liv; for at finde ud af hvad det er, er vi simpelthen nødt til at tune os ind på Ham og lade Ham lede os. At lære at følge Gud indebærer at blive født påny og udvikle et forhold til Ham som vores himmelske Far. Dette bringer klarhed og forståelse af, hvad Han's plan er for os. At sætte os selv i position så Han kan lede os indebærer en vilje til at være ydmyg og acceptere Han's ledelse og vejledning. Tro er også nødvendigt på vores åndelige vandring, ligesom et forhold til Helligånden er det. At studere Guds Ord og lade det påvirke os bringer os åndeligt lys, så vi kan se, hvor vi skal gå på vores rejse.



  1. Alle er inkluderet i Guds mesterplan. At vide hvad det er, giver vores liv mening.
    1. Gud har en plan for os hver; i denne endetid skal vi vide, hvad det er. Vi har ikke råd til at være forvirret.
      1. Guds plan for os er til vores bedste (Jer. 29:11).
      2. Vi har brug for et fællesskab med Gud. At tilbringe tid sammen med Ham placerer os i at høre anvisninger fra Ham om, hvilken vej i livet vi skal gå.
      3. dine ører skal høre det Ord bag ved dig: "Her er vejen, I skal gå!" hver gang I er ved at vige til højre eller venstre. (Es. 30:21).
      4. At være ledt af Gud kræver ydmyghed fra vores side.
      5. Men Han giver mere nåde. Derfor siger Han: Gud står imod de stolte, men giver ydmyge nåde (Jak. 4:6).
    2. Menneskets ånd er Herrens lys, der gennemsøger alle de indre dele af maven (Ordsp. 20:27).
      1. Vi er åndelige væsener, der besidder sjæl og lever i et fysisk legeme. Vores sjæle er, hvor vores intellektuelle, tænkende sind bor.
      2. Efter at være blevet født påny er det vigtigste, vi kan gøre som kristne, at forny vores sind
      3. Fornyelse af vores sind giver os mulighed for at lære Guds vilje for vores liv.
      4. ... Men bliv forvandlet ved fornyelse af jeres sind, så I kan godtgøre hvad der er Guds gode og behagelige og perfekte vilje (Rom 12:2).
      5. Værdien af at forny vores sind er, at det gør det muligt for os at tænke anderledes.
      6. For som han tænker i sit hjerte, sådan er han ... (Ordsp. 23:7).
      7. Lys giver vejledning på mørke steder. Gud oplyser vores ånd og leeder os gennem vores ånd.
  1. Der er visse justeringer, der skal foretages for at høre åndelig ledelse fra Gud.
    1. Den første justering er at blive født påny; dette gør os til Guds pagtsbørn og tillader os at blive ledt af Ham. Hvis vi lever på det naturlige niveau, kan vi ikke skelne Guds ledelse på det åndelige niveau.
      1. Jesus svarede og sagde til ham: Sandelig, sandelig siger jeg dig, medmindre du bliver født påny, kan du ikke se Guds rige (Joh 3:3). .
      2. For så mange som ledes af Guds Ånd, de er Guds sønner (Rom. 8:14).
      3. Men et sjæleligt’ menneske tager ikke imod det, der stammer fra Guds Ånd; thi det er ham en dårskab, og han kan ikke forstå det, thi det må bedømmes åndeligt. (1 Kor. 2:14).
      4. Grunden til, at Gud kender fremtiden, er fordi Han har planlagt den og derefter gennemført den.
    2. Den anden tilpasning er at lære at leve et sagtmodigt liv. Moses var ydmyg nok til at Gud kunne lede ham på trods af hans mangler.
      1. Han leder den ydmyge i retfærdighed, Og Han underviser den ydmyge Han's vej (Sal. 25:9).
      2. Han forkyndte sine veje for Moses, sine handlinger for Israels børn (Sal.103:7).
    3. Salige er de ydmyge, for de skal arve jorden (Matt 5:5).
      1. En ydmyg person har selvkontrol og er sen til at blive fornærmet. Han er ydmyg i ånden, ydmyg og lærerig.
      2. Ting vil ske for os, men det er vores valg, om vi vil blive fornærmet, eller krænket eller ej.
      3. I verden vil vi have trængsel (Joh. 16:33); de der lever gudfrygtig vil blive forfulgt (2 Tim. 3:12)
  1. At stole på Gud tillader Ham at lede os; vi har også behov for at have et intimt forhold til Helligånden.
    1. Den tredje tilpasning, vi skal foretage, er at have tro. Tro er nødvendig for, at Gud kan lede os, fordi vi har brug for at tro, at Han vil tale til os, selv før vi hører fra Ham.
      1. For vi vandrer ved tro og ikke i skuen (2 Kor. 5: 7).
      2. Men uden tro er det umuligt at have Han's behag: for den, der kommer til Gud, må tro, at Han er til, og at Han er belønner dem der flittigt søger Ham (Hebr. 11:6).
    2. Den fjerde justering er at lære at være i fællesskab med Helligånden. Han er vores usete partner, når vi bliver født påny, og Han åbenbarer Guds vilje for vore liv. Vi må tale med Ham, stille Ham spørgsmål og søge Han's hjælp.
      1. Men du er blevet salvet af den Hellige [du er blevet indsat, specielt begavet og gjort rede af Helligånden] og har alle indsigt, og alle kender [sandheden, fordi Han lærer os, oplyser vores sind, og beskytter os fra fejl] (1 Joh. 2:20).
      2. Men når Han, Sandhedens Ånd kommer, vil Han lede dig i hele sandheden; for Han skal ikke tale om sig selv; men hvad Han end hører, det skal Han tale: og Han vil vise jer, hvad der skal komme (Joh 16:13).
  1. Verden er et støjende, rodet sted. Vi hører Gud ved at fjerne den åndelige modstand.
    1. Den femte tilpasning, åndelig stilhed, hjælper med at kommunikere med Gud. En rolig ånd frigiver stor styrke i vores liv.
      1. Gud er en ånd: og de, der tilbeder Ham, skal tilbede Ham i ånd og sandhed (Joh 4:24).
      2. Thi således sagde den Herre Herren, Israels Hellige: Ved omvendelse og stilhed skal I frelses, tro og tillid er jeres styrke. Men I ville ikke. (Es. 30:15).
    2. Og Han sagde: Gå ud og stå på bjerget for Herrens ansigt. Og se, Herren gik forbi, og en stor og stærk vind rev bjergene op og brækkede klipperne for Herrens åsyn; men Herren var ikke i vinden; og efter vinden et jordskælv; men Herren var ikke i jordskælvet: Og efter jordskælvet en ild; men Herren var ikke i ilden: og efter ilden en still sagte stemme (1 Kong. 19:11-12).
      1. Vi skal være forsigtige med ikke at blive involveret i så mange afledningsmanøvre, at vi ikke kan høre Guds stille sagte stemme tale til os.
    3. Den sjette justering, vi skal foretage, er at beslutte at vandre i kærlighed, uanset hvad der sker.
      1. Mærket ved at være kristen er at kunne vise kærlighedens frugt. Nogle gange er det svært at gøre.
Skrift Referencer
Jer.29:11  Matt 5:5
Es. 30:21  Joh. 16:33
Jak. 4:6  2 Tim. 3:12
Ordsp. 20:27  2 Korinther 5:7
Rom. 12:2  Hebr. 11 6
Ordsp. 23:7  1 Joh. 2:20
Joh. 3:3  Joh. 16:13
Rom. 8:14  Joh. 4:24
1 Kor. 2:14  Es. 30:15
Sal. 25:9  1 Kong. 19:11-12
Sal. 103:7



OP